Kentsel dönüşüm, büyük ölçekli projeler ve inşaat çalışmalarının hız kazanmasıyla, İstanbul'un yollarında artan hafriyat tırı ve kamyonları, beton mikserleri ile inşaat malzemesi taşıyan açık dorseli tırlara yönelik denetimler, yoğun şekilde sürdürülüyor.
Kentsel Dönüşüm Yasası olarak bilinen "Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun"un yayımlanarak yürürlüğe girdiği 31 Mayıs 2012 tarihinden itibaren, İstanbul'daki inşaat faaliyetleri de büyük artış gösterdi. Yıkılarak tekrar yapılan binaların yanı sıra 3. Havalimanı, yapımı süren metro hatları ve büyük ölçekli projeler nedeniyle hafriyat tırı ve kamyonları, beton mikserleri ile inşaat malzemesi taşıyan açık dorseli tırlar, otoyolların yanı sıra artık şehir içindeki cadde ve sokaklarda daha sık görülmeye başlandı.
Bu yoğunluğa bağlı olarak, İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürlüğüne bağlı, gerek resmi gerekse sivil trafik ekipleri, zaman zaman şikayetlere neden olan hafriyat tırları ve diğer ağır tonajlı araçlar için denetimlerini yoğunlaştırdı.
Polis ekipleri, inşaat çalışmalarının yoğun şekilde yürütüldüğü Kadıköy, Ümraniye, Ataşehir, Kartal, Pendik gibi bölgeler ve hafriyat döküm sahalarının bulunduğu Çekmeköy, Şile, Beykoz, Silivri, Çatalca, Arnavutköy ve Eyüp güzergahlarında yaptıkları yol uygulamaları ile araçların trafiğe uygunluğunu, gerekli belgelere ve evraklara sahipliğini inceliyor. Ayrıca gerçekleştirilen radar uygulamaları ile hız kontrolleri de yapılıyor.
5 YILDA YARIM MİLYON ARACA CEZA
İstanbul'da 2012 yılının mayıs ayından bu yana, toplam 1 milyon 589 bin 527 ağır tonajlı araç kontrol edildi. Bu araçlardan trafiğe çıkma saatleri, tonaj yönetmelikleri, hız sınırı ya da trafik kanununun çeşitli maddelerine uymayan ağır tonajlı araçlara yönelik denetimlerde, 2012'de 86 bin 514, 2013'te 124 bin 323, 2014'te 115 bin 563, 2015'te 106 bin 356, 2016'da 69 bin 737, 2017 Ocak ayında ise bin 951 olmak üzere, toplam 504 bin 444 araca cezai işlem uygulandı.
Ayrıca yine aynı dönemde, ağır tonajlı araçların karıştığı tek taraflı, yayaya çarpma ve çift taraflı ya da daha çok araçla meydana gelen 5 bin 170 yaralamalı ve ölümlü kaza oldu. İstanbul genelinde ağır tonajlı araçların karıştığı, 2012'de 897, 2013'te 916, 2014'te bin 134, 2015'te bin 86, 2016'da bin 122 ölümlü-yaralanmalı kaza meydana geldi. 2017 yılının Ocak ayında ise ağır tonajlı araçların karıştığı 15 ölümlü-yaralanmalı kaza olduğu öğrenildi.
DENETİMLER 24 SAAT YAPILIYOR
İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü C Bölgesi Trafik Ekipler Amiri Berat Nalbant, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kentsel dönüşüm, metro, demiryolu hat çalışması gibi çeşitli inşaat çalışmaları nedeniyle bölgelerinde aşırı derecede hafriyat kamyonu trafiği yaşandığını anlattı.
Uygulamalarına 24 saat esası üzerinden devam ettiklerini söyleyen Nalbant, şöyle devam etti:
"Durdurduğumuz araçlarda sürücünün, sürücü belgesinin olup, olmadığını, belgesinin puanının olup olmadığını, araçların plaka ve şase numaralarının tutup tutmadığını, araçların yola uygunluğunu denetliyoruz. Araçların lastiklerini, stop lambalarının, sinyal lambalarının yanıp yanmadığını kontrol ediyoruz. Ayrıca araçlara belediye tarafından verilen izin belgelerini kontrol ediyoruz. İzin belgesi olmayan araçları, trafiğe çıkarmıyoruz. Sadece belgeler, değil, teknik özellikler de kontrol ediliyor. Yüklüyken, diğer araçlara hafriyat yükünün zarar vermemesi için brandaları kullanıp kullanmadıklarını kontrol ediyoruz."
Nalbant, yol denetimlerinde trafiğe çıkmaya uygun olmadığı ya da gerekli izin belgeleri bulunmadığı tespit edilen araçların trafikten men edilerek, cezai işlem uygulandığını vurguladı.